İstanbul Turizm Çalıştayı sektörün önde gelenlerinin katılımıyla gerçekleştirildi

İstanbul Turizminin sürdürülebilirliği geliştirmek ve yeniden kazanmayı sağlamak amacıyla,  5-7 Mayıs tarihlerinde ‘İstanbul Turizminin sürdürülebilirliği’ konulu Arama Konferansı Bursa’da gerçekleştirildi.

İstanbul Büyükşehir Belediyesi’nin organize ettiği üç günlük çalıştay  İBB Başkanı Kadir TOPBAŞ’ın katılımıyla yapıldı.  Çalıştaya  Başkanıız Oya NARİN’in yanı sıra Bursa Belediye Başkanı Recep ALTEPE, İBB Turizm Atölyesi Başkanı ve Başkan Danışmanı Tülin ERSÖZ, TUROB Başkanı Timur BAYINDIR, TÜRSAB Başkanı Başaran ULUSOY ile turizm sektörünün temsilcileri katıldılar.

Bursa Hilton Oteli’nde 3 gün süren çalıştayda İstanbul turizminin mevcut durumunun tespiti ve karşılaşılan sorunların nasıl aşılabileceği konusunda  ‘Beyin Fırtınası’ yapıldı.

Çalıştay sonunda bu süreçte izlenecek bir yol haritası belirlendi. Hazırlanan bu harita katılımcılar ile paylaşıldı ve  Bursa’da düzenlenen çalıştayın sonuçlarını değerlendirmek üzere “Yeniden Başarmak” sloganıyla 07 Haziran 2017 tarihinde İstanbul Sofa Otel’de İBB Başkanı Sayın Kadir TOPBAŞ’ın katılımlarıyla tekrar bir araya gelindi.

Toplantıya en başından bu yana Söz konusu çalışmaların içinde yer alan Dernek Başkanımız Oya NARİN’in yanı sıra İstanbul Turizmden Sorumlu Vali Yardımcısı İsmail GÜLTEKİN, İBB Turizm Atölyesi Koordinatörü ve Başkan Danışmanı Tülin ERSÖZ, İstanbul İl Kültür ve Turizm Müdürü Dr. Coşkun YILMAZ, İSTKA Genel Sekreteri Özgül ÖZKAN YAVUZ, Türkiye Otelciler Birliği-TÜROB Başkanı Timur BAYINDIR, Başkan Yardımcısı Müberra ERESİN, Genel Sekreter Hediye GÜRAL GÜR, Yönetim Kurulu Üyeleri Kasım ZOTO, Ayhan HACIBEKTAŞOĞLU ve Dr.Faik ÖZTUNÇ, Türkiye Seyahat Acentaları Birliği-TÜRSAB Başkanı Başaran ULUSOY, İstanbul Rehber Odası-İRO Başkanı Hakan EĞİNLİOĞLU, TURYİD Başkanı Kaya DEMİRER  ile çok sayıda turizmci ve davetli katıldı.

Toplantının moderatörlüğünü yapan İBB Turizm Atölyesi Müdürü Tülin ERSÖZ, Bursa’da yapılan çalıştay sonrası ”Uzun çalışmalar ve toplantılar yaptıklarını ve  kısa, orta ve uzun vadede neler yapılabileceğini, iletişim  modellerini ve dünya modellerini çalıştıklarını söyledi.

Prof Dr. Oğuz BABÜROĞLU ise konuşmasında Bursa’da yapılan çalıştay ve bu çalıştaydan çıkan sonuçlar hakkında katılımcıları bilgilendirdi.

Söz alan Derneğimiz eski Başkanlarından Tavit KÖLETAVİTOĞLU, İstanbul’un turizminin sıkıntılı bir süreçten geçtiğini ve kısmen hala bunun içinde olduğunu söyledi ve şu şekilde devam etti:

Bu toplantılar sonucunda özetin özeti bir çalışma çıkarıldığını,  buna nihai bir çalışma olarak bakmadıklarını, bu çalışmanın, sondan bir önceki taslak olduğunu, İBB Başkanının  İstanbul’daki turizm çalışmalarının bir numaralı üyesi olduğunu ve onun katkısını aldıktan sonra taslağı nihai hale getireceklerini belirtti.

KÖLETAVİTOĞLU, çalıştayda üzerinde durulan noktaları şu şekilde özetledi:

Biz mayıs ayı başında 2.5 gün boyunca 100 arkadaşımızla ortak aklı aradık. Ortak aklı ararken İBB’nin manifestosunu bulmaya çalıştıklarını

7 Mayıs’tan bu yana geçen süredeki en önemli ana unsuları çıkararak bir özetin özeti çıkardıklarını, Ancak özetin, konuşulan ve detaylandırılan konuların hepsini kapsamadığını

İstanbul’un 262 milyar dolar olan GSMH’sinin içinde turizmin payı 24.5 (yüzde 9.3) milyar dolara gerilediğini

Turizmin direkt ve dolaylı etkileri bir yılda yüzde 33 azaldığını belirtti.

Eskiden kentin turizm bölgesi olarak tanımlanan yerlerine özel uygulamalar yapıldığını, Turistlerin de bu bölgelere geldiğini ancak şimdi bu durumun  değiştiğini Turistin artık kentin farklı noktalarını deneyimlemek istediğini ve  bunu dikkate almadan kent turizminin geleceğini planlamanın mümkün olmadığını söyledi.

Köletavitoğlu yerel ve bütünleşik bir turizm modeli olması gerektiğini, bu modelin merkezi hükümetten kaynak da alabileceğini ama tamamen yerel olması gerektiğini ve  kendi bütçesini ve tanıtım stratejisini geliştirmesi gerektiğini ifade etti.

 

Daha sonra İstanbul Kalkınma Ajansı Genel Sekreteri Özgül ÖZKAN YAVUZ ise tanıtımda başarılı kent modellerini katılımcılar ile paylaştı.

New York, Barselona, Amsterdam, Londra ve Singapur örneklerini detaylandırdı.

New York City Company adlı ticari bir şirket tarafından New York’un tanıtımı için yıllık 374 milyon dolar harcandığını,

BarcelonaTourismus adlı organizasyon 125 kişilik bir ekip ve 150 milyon dolarlık bir bütçeyle Barselona’nın tanıtımı için çalışırken, her turizm çeşidi için  ayrı bir birim bulunduğunu,

Amsterdam Marketin adlı şirket ise 115 kişilik bir ekip ve 220 milyon euro bütçeyle bu kentin tanıtımını yaptıklarını,

YourSingapore sloganıyla kentin tanıtımını yapan kurumun ise oldukça geniş yetkilere sahip olduğunu, Kentte turistik alanlara hangi mağazanın açılıp açılamayacağından, yapılacak bir köprüye kadar söz söyleme hakkına sahip olduklarını, 120 kişilik bir ekiple çalışan ve 120 milyon dolar bütçesi olan kurumun, kentte yapılacak değişiklere turizm perspektifinden bakarak sürece dahil olduklarından bahsetti.

Londra’nın tanıtımını yapan London&Partners’in  ise 141 kişilik ekip ile 156 milyon poundluk bir bütçeyle 360 derece bir yaklaşımla turizm çalışmalarını yaptıklarını, ani durumlarda hızlı karar verme hareket etme yeteneğine sahip olduklarını ve  Gelir kaynaklarının ise turistten alınan şehir vergisi olduğunu ifade etti.

Bu şehirler;

Bütünleşik bir yönetim mekanizmasına sahipler
Pazarlama stratejileri var
Bütçe yaratabiliyorlar
İşbirliğine açıklar
Yaratıcı ve etkili ekipleri var
Ürün ve proje geliştirme yapabiliyorlar
Teknoloji kullanımı yüksek

Söz alan TÜRSAB Kurumsal İlişkiler Direktörü Ela ATAKAN seyahatteki yeni trendlerden bahsetti.

Bir şehri tercih edilebilir kılan en önemli etkenlerden biri  hızlı ve ulaşılabilir internet olduğuna, Airbnb gibi paylaşımlı ekonomi modeline sahip konaklama türlerinin ağırlığı giderek arttığına, Ailedeki destinasyon tercihini büyük oranda kadınların yaptığına ve kadınların en önemli önceliklerinin  güvenlik olduğuna dikkat çekti.

Diğer bir yeni trendin  ise iş ve eğlence seyahatlerinin birleştirilmesi (Bleaissure) olduğuna değindi. Günümüz insanlarının artık gittiği destinasyonda hem toplantılarını yaptığını hem de kenti deneyimlediğini belirtti. Gastronomi, Lokali gezmek, yeni semtleri gezmek Kültür ve sanat da bir kentin ziyaretçi almasında son derece önemli ve ziyaretçi sayısını da artırdığını ifade etti.

 

İskender ÇAYLA

Sosyal medya üzerinden tanıtım yapmanın, hızlı, kolay, ekonomik ve etkili olduğunu belirten İskender ÇAYLA ise İstanbul’un ”Üç imparatorluk, iki kıta tek şehir” mottosuyla videolu tanıtımının yapılmasının önemine değindi.

 

Toplantıda yapılan değerlendirmelerden sonra söz alan İstanbul Büyükşehir Belediye Başkanı Dr.Kadir TOPBAŞ, çalışmadan duyduğu büyük memnuniyeti dile getirerek çalıştayda ortaya çıkan, “İstanbul Büyükşehir Belediyesi Turizm Atölyesi öncülüğünde kent turizminin yönetileceği ve tanıtım çalışmalarının koordine edileceği” “çatı” organizasyonun kurulması için çalışma başlatılması ve ilk etapta Belediye bütçesinden 50 milyon lira kaynak ayrılması için talimat verdiğinin altını çizdi.